2011. október 20.

A köszönés nem bűn

Egy ilyen táblát láttam egy nyilvános wc bejáratánál. Jót röhögtem rajta, miközben tudom jól, hogy cseppet sem vicces. Régóta böki a csőrömet, hogy vajon miért van az, ha bemegyek egy üzletben akkor nem köszönnek. Rád sem néznek. Sőt, találkoztam már olyannal is aki úgy nézett rám, mint az ellenségére. Ma már szinte majdnem minden üzletben van biztonsági őrnek nevezett egyén, aki az ajtóban áll és néz rád bután. Persze nem mosolyog, nem köszön, csak néz rád bután. Nálunk szinte a kínai üzletekben is van ilyen szekuriti ember, aki persze játssza a helyi menő csávót.
Mint tudatos vásárló - legalábbis igyekszem a magam szintjén - nem szoktam szó nélkül hagyni újabban. A minap egy nagy sportszeres boltba voltam, ahol az ajtónál a szekuritis ember állt, rám nézett - én hülye köszöntem - aztán fapofával elsétált. Én meg voltam olyan kedves és megjegyeztem a velem lévő embernek, hogy legközelebb vágjon nyakon ha köszönni akarok. Igen, lehet, hogy kicsinyes és szánalmas vagyok etekintetben de kurvára felhúztam magam azon, hogy 10-ből jó ha 2 boltba köszönnek, 10-ből talán 0,0005 helyen talán még mosolyognak is a köszönés mellé.Amikor a kasszához mentünk szóltam a pénztáros hölgynek, hogy milyen bunkó a fogadó személyzet, mire a hölgy mondja, hogy mióta ő ott dolgozik - fél éve - neki sem köszönt egyszer sem. És ki nem szarja ezt le. Értem én, hogy ő is bunkónak meg taplónak tartja, de könyörgöm, ez az üzletet vezető emberkéknek nem tűnik fel??????

(Csak egy megjegyzés: doktor emeritánusz habil faszfej menedzsernek nem tanítják azt, hogy a köszönés mindenhol az alap?? Mert egy cég menedzselése nem csak abból áll, hogy kirakom a polcra az árut. Ha nem köszön az ügyfeleknek/leendő ügyfeleknek, megnézheti magát pl. egy területi képviselő, hogy mennyien fognak vele üzletet kötni.)


Tegnap a piacon jártam. Van ott egy jópofa fűszeres. Ketten voltak ott. Odaléptem, köszöntem (hiba volt) és mivel az egyik éppen falatozott még egy jó étvágyat is elhagyta a számat. Semmi. Semmi köszönés, semmi legalább dögölj meg nem hagyta el a szájukat a portékájukat eladni szándékozó egyéneknek. Itt is felcsúsztam és mondtam nekik, hogy kár volt idejönnöm, mert itt sem ismerik a köszönést. Eljöttem, pedig vásároltam volna mert jó cuccuk volt. De mint tudatos vásárló nem fogok visszamenni és nem fogom bennük azt erősíteni, hogy az jó, ahogy viselkednek egy vevővel. És jó pár napja mindenhol jelzem a problémámat, hátha egyszer lesz változás. No, nem világmegváltásra gondolok, csak kapjanak észbe, hogy ha én (mi, vásárlók) nem megyek be, mert szar a kiszolgálás - hisz az első benyomás eldönti a dolgokat - akkor lehet duzzogni ismét, hogy "jaj szegény vállalkozók, de nehezen élnek meg, szarul megy a bolt, kevés a forgalom".

Az igazsághoz hozzátartozik az, hogy kipróbáltam azt is, amikor úgy berongyolok egy üzletben, hogy nem köszönök. Bevallom, nem esett jól. Viszont azt is láttam, hogy egyik eladónak, szekuritis embernek nem okozott ez fejfájást. Mármint az, hogy nem köszöntem.

Lehet jönni azzal, hogy vannak bunkó vevők, meg miegymás...ami igaz is, viszont ezt is leszarom, mert nekik, az eladóknak, az üzleteknek nem ebből kell kiindulni.

Szóval a köszönés nem bűn. Milyen érdekes az is, ha a kedves kiszolgálást megköszönöm. Nem ez lenne az alap, a norma?

Tudom jól, hogy külföldön ez nem így működik. Legalábbis nem ezt tapasztaltam. Ha Ausztriába megyek, bármelyik üzletbe bemegyek, mosolyogva köszöntenek, kedvesen de nem tolakodóan megkérdezik, hogy segíthetnek-e. Ezzel kapcsolatban a legaranyosabb élményem az volt, amikor az osztrák Reno cipőboltba bementem, épp, hogy kinyílt az ajtó, egy hölgy - aki az eladó volt - rohant elém mosolyogva, köszönt, majd elnézést kért és közöltem, hogy 1 percre vissza kell mennie a raktárba (onnan rohant ki), de azonnal jön. Mindezt mosolyogva, jókedvűen mondta. Ezzel szemben az itteni Reno boltba belépve meg sem tudom különböztetni az, hogy ki a vásárló és ki az eladó. Lófasz köszönés.

Tudom, hogy eléggé lehangoló volt ez a poszt, de azért vannak pozitív tapasztalataim is, még ha abból van a kevesebb. Vannak boltok, ahova szívesen visszamegyek. És lehet, hogy hülyének tartotok, de inkább veszek egy 5-ből 4-es finomságú kiflit egy olyan helyen ahova egyszerűen jó bemenni, mint egy olyan helyen, ahol egyébként 5/5-ös finomságú a kifli, ám a köszönést bűnnek fogják fel.

2 megjegyzés:

  1. ó, jajde egyetértek. :) ez rettentően fel tud b***ni engem is. én is mindig köszönök (szerintem ez alap), és ha nem köszönnek vissza, az nagyon idegesít. az eladókról is tudnék mit pufogni, nem egy volt, akitől kinyílt a bicska a zsebemben, és tényleg megértem én is, hogy a hócipőjük tele van, de azért legalább annak visszaköszönhetnének, aki köszön. mondjuk pozitív példával is találkoztam, mostanában többel is, kedvesen, mosolyogva álltam hozzá eladókhoz, és nagyon meglepett, kedves reakciót kaptam viszonzásul. (a "köszönés nem bűn" pedig már nagyon rég tetszik nekem, azt hiszem az Ági mama vagy kicsoda "wc-láncolatnál" van ilyen felirat, vagy nem tudom, milyen néni neve alatt futnak ilyen mosdók szórakozóhelyeken (corvin-tető, zöld pardon, szeparé, most más nem jut eszembe:))

    VálaszTörlés
  2. Üdv. itt:))))
    Tökre leszarom, hogy mit gondol az eladó, hogy neki mennyire van tele a hócipője, hogy milyen sok a bunkó...Ha valaki nem képes köszönteni a vásárló(t)(jelöltet) az nem való kereskedelembe. Igaz, emberek közelébe se. De mivel állatbarát vagyok, így állatok közelébe sem engedném. Akkor hova is?:)))

    Szüleim mindig azt mondták, hogy inkább kétszer köszönj, mint egyszer sem. :)

    Ha jól emlékszem talán a pécsi vásárban olvastam a táblát. Mondjuk sok-sok helyre ki lehetne függeszteni:)

    VálaszTörlés

Rendszeres olvasók

Saját bloglista